2010-02-06 @ 16:19:54 / Vardag

NYFA

Jag har tittat runt på utbildningar och hittat det jag sökte. En riktig drömskola för mig.
NYFA, New York Film Academy. Finns även i Los Angeles, Hollywood.
I Hollywood så håller skolan till i Universal studios lokaler, och det finns flera olika inriktningar att välja.
Två jag fastnat för är Filmmaking och Acting for film.

Filmmaking (CSN)
Kurslängd: 47 veckor. Heltidsstudier.
Den här utbildningen passar dig som vill lära dig hela hantverksprocessen i filmskapandets ädla konst. Här skriver, filmar, regisserar och klipper du totalt åtta egna filmer och arbetar dessutom i filmteamet på dina klasskamraters filmer, det kan bli upp till 30 olika filmproduktioner som du får arbeta med förutom dina egna. Viktigt att du är väl förtrogen med det engelska språket så du kan förstå, läsa och uttrycka dig.  Efter detta intensiva och lärorika år kan du söka till ett andra år, där du kommer att få spela in en långfilm. Kursen är värd 39 college credits. Observera att utbildningen innehåller ett lov mitt i terminen samt två veckors jullov.

Acting for Film (CSN)
Kurslängd: 32 veckor. Heltidsstudier.
Denna unika dramautbildning sätter fokus på att verkligen lära sig det skådespelarhantverk som krävs för att agera framför kameran. Under dagen studeras och praktiseras drama med lärare som har mångårig erfarenhet av skådespeleri från både Hollywood och Broadway. Under kvällar och helger kommer du att delta och agera i de filmer som eleverna vid utbildningen i Filmmaking arbetar med. Detta sammantaget innebär att du både får en teoretisk och praktisk erfarenhet av skådespeleri, till detta erhåller du en portfolio som innehåller de filmer du medverkat i under året. Det är viktigt att du är väl förtrogen med det engelska språket så du kan förstå, läsa och uttrycka dig väl i tal och skrift. Kursen är värd 28 college credits. Observera att utbildningen innehåller ett lov mitt i terminen samt två veckors jullov.




Det som känns som det självklara valet för mig är Acting for Film. Jag älskar att agera och det är min dröm att få agera i filmer, men jag vet hur svårt det är att lyckas som skådespelerska. Just därför så känns det riskabelt att studera Acting for Film.
Jag har som alltid haft en liten dröm om att vara regissör också, men jag har alltid tagit det som "om jag inte lyckas som skådespelerska". Filmmaking låter ju verkligen som en helt underbar utbildning som jag skulle stortrivas med! Men jag hade nog tittat avundsjukt på skådespelarna, haha. Nu har jag ju några år på mig att tänka, och vem vet vilka möjligheter som dyker upp ;)

Jag vill bara att ni ska veta att jag är seriös med mina tankar om framtiden inom filmbranchen. Det är det jag drömt om sen barnsben och jag vill inte satsa på någonting annat. Dessutom så vill jag inte stanna i Sverige hela mitt liv. Ärligt så vill jag härifrån så snart som möjligt. Jag älskar Sverige, tro inget annat, men jag vill inte bo här hela mitt liv. Nog om det nu.

Jag pratade med mamma om NYFA och hon blev riktigt glad. Hon ser inga problem med att jag skulle åka dit.
Men det är som sagt några år kvar, så vi får se vart framtiden tar mig :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: