2013-02-10 @ 17:07:00 / Vardag

En blogglista

Här kommer en blogglista jag snodde av Lisette! (lissielimelight.blogg.se)

 

hur länge har du bloggat?
Hm... Sen 2006/2007 tror jag. På en annan blogg då, haha. 

hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Haha oj jag vet inte. Läste inga bloggar. Fick reda på att det fanns och att det typ bara var ett utrymme man kunde skriva på så jag skaffade mig en egen!

vilken var den första bloggen du förälskade dig i?
Ehm, ingen, haha. Läser helt seriöst nästan ingen blogg som inte är av folk jag känner. Läser ingen modeblogg, skönhetsblogg, sminkblogg eller något sånt. Det finns säkert en massa bra bloggar där ute som jag bara missat helt enkelt. Två av dom jag följer som jag inte känner är Niotillfem-Sandra och Elsa Billgren. Superfina bloggar, check 'em out! Jag följer också Grodprins, som skrivs av Linn som bor i London och har ett fint hipsterliv med öl i tegelstensgränder. Kolla upp den också!

hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dom?
Haha jag är glad att dom är borta! De försvann med den gamla bloggen. Dom var pinsamma i alla fall. Like seriously. Skrev liksom vad som helst och tänkte inte på att alla kunde läsa. 

hur många bloggar återvänder du regelbundet till som läsare?
Jag följer 35st på bloglovin, och det är vänner, bekanta och några ynka "kända" bloggar. 

av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?
100% dagboksbloggar, haha. Eller beror väl på hur man ser på Elsa Billgrens. Fast jo, det är ju också en dagboksblogg. 


nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Oj haha. Ja men de tre som jag följer och inte känner (niotillfem-sandra, elsa billgren och grodprins-linn). Annars är det ju mina vänner och de är ju ganska lika mig, (typ, haha) 

nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Eh. Mina vänners? haha... (dålig på det här med "bloggvärlden" inser jag..)

vad tycker dina närmaste vänner om att du bloggar?
Haha jadu, dom har nog inte så mycket tankar om det. Dom kikar väl in nu och då för att se om jag skrivit nåt intressant, haha! Jag har ju bloggat så pass länge så. 

tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Haha ja det tror jag väl! Fråga dom :)

har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Ja det tycker jag. Förut hade jag ingen gräns, hahaha. Nu skriver jag inte ut för privata saker. Skriver knappt ut nåt privat alls. Känner inget behov av det, eftersom mina vänner (som är mina enda läsare liksom) redan vet det som är värt att veta och annat tycker jag man kan hålla för sig själv. Jag gillar varken att skriva eller läsa inlägg från någon som har en dålig dag och bara klagar och väller ut allt negativt. Att dela med sig av privata delar kanske kan vara bra (till en viss gräns) när man har en stor blogg med många läsare. Då vill man väl få en rättvis bild om bloggaren, så man inte tror att livet är en dans på rosor hela tiden liksom. 

nämn några saker du aldrig bloggar om, och varför.
Skönhetstips, haha. Nämen. Eh. Typ så. Och "dagens outfit", skvaller och bilder på kändisar med snygga kläder liksom. Det får andra hålla på med :)

i vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Kanske inte för bekräftelse, men för uppmärksamhet och respons skulle jag säga. Det gör alla, annars skulle det inte finnas bloggar. Samma sak som om du står på scen och meddelar någonting, då vill du ha applåder efteråt. Du vill veta vad som tycks om det du har att berätta. Annars vet du inte om det är värt att du berättar någonting.

tror du att en kan lära känna en person genom att läsa hens blogg?
Njaeoe. Kanske. Lite. Man får självklart se en annan bild av personen än om man skulle träffas i kön på ica, men det kan också vara till det positiva. Man tänker ofta att "hur hen är på internet är inte hur hen är på riktigt" men det kan vara tvärt om också. På riktigt kan hen vara tyst och blyg men på internet sprutar idéer och tankar. Så det finns flera sidor på saken!

har du träffat folk irl efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jag såg Kenza i Stockholm. Hahaha. Men nä, det har jag inte. 

tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
... skadligt rent... njä... Den kan vara dåligt om man använder bloggen för att ösa ut fel tankar och känslor, och om man skulle få hatkommentarer och sånt dumt. Annars om man har en jätteblogg och är stressad hela tiden inför hur bra bloggen måste bli, men annars vet jag inte. 

har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Inte på flera år, förut när man använde bloggen som dagbok kunde jag bli sårad om nån skrivit nåt sårande i sin egen blogg. Men det var ändå bara småsaker. Har kanske fått nån dum kommentar på min gamla blogg, annars har jag klarat mig väldigt bra!

har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
I min egen blogg, ja. Som sagt, alla pinsamma inlägg från förr, haha. Skrev för mycket och för personligt. Jag har aldrig ångrat en kommentar jag skrivit till någon annan, för jag har inte skrivit något elakt eller så. Har kanske nån gång skrivit min åsikt om något stort ämne men det är väl allt liksom. 

hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att man inte vet vad man ska skriva är väl störst för mig. Annars är det väl att folk blir tävlingslystna och kändiskåta och vill bara ha mer och mer läsare och man vill ha mer och mer kommentarer och bloggandet handlar inte alls om vad det ska göra, utan allt är bara avundsjuka. Därför läser jag inga skönhetsbloggar och sånt, där alla bara kommenterar "Åhhh du är sååå fiiin, fan vad avundsjuk jag är! Önskar jag vore du!" och så vidare. Läser man bloggar för att man är avundsjuk på deras liv, och man bara vill att få andra att bli avundsjuk på ens eget liv så är det en stor nackdel enligt mig. 

tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Jamen det tror jag väl! Kanske till och med bloggar mer då! haha! Man kan ju hoppas i alla fall... 

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: